Υγιεινά...Από την Αρχή

Υγιεινά...Από την Αρχή

Ο ίδιος κανόνας δεν ισχύει για όλα τα παιδιά

Διατροφή

Τα παιδιά γεννιούνται με διαφορετικό βάρος και μέγεθος. Μερικά μεγαλώνουν γρηγορότερα και είναι μεγαλύτερα από τα άλλα. Μερικά τρώνε περισσότερο από τα άλλα. Τα βρέφη και τα μικρά παιδιά μπορούν να είναι υγιή και ας έχουν διαφορετικά μεγέθη. Το μέγεθος ενός μωρού - είτε είναι μικρότερο ή μεγαλύτερο από "το κανονικό"- δεν προεξοφλεί ότι το αυτό το παιδί όταν θα ενηλικιωθεί θα είναι μικρόσωμο ή μεγαλόσωμο.

Μερικές φορές οι γονείς ανησυχούν για τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών τους. Έχει το παιδί μου μια ισορροπημένη διατροφή; Το παιδί μου τρώει πολύ ή λίγο; Δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη ποσότητας τροφής που πρέπει τα παιδιά να τρώνε για να μεγαλώσουν. Η ποσότητα τροφής που χρειάζονται τα παιδιά εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως το ύψος τους, η ενεργητικότητα τους και ο μεταβολισμό τους.

Ο καλύτερος τρόπος για να γνωρίζεις εάν το παιδί σου μεγαλώνει καλά είναι να αναρωτηθείς εάν απολαμβάνει το φαγητό και έχει την ενέργεια να παίξει και να επικοινωνήσει με τους άλλους. Μπορείς πάντα να συμβουλευτείς τον παιδίατρο σου και να συζητήσετε σχετικά με την ηλικιακή κλίμακα και ο οποίος θα συγκρίνει το βάρος/ηλικία του παιδιού με την εθνική κλίμακα ανάπτυξης των παιδιών.

 Προσπαθήστε να διαβάσετε "τα μηνύματα" του παιδιού σας

Τα μωρά και τα μικρά παιδιά γνωρίζουν εάν πεινάνε ή είναι πλήρεις. Τα μηνύματα εκφράζονται με διάφορους τρόπους, με τις φωνούλες τους, με τις εκφράσεις του προσώπου τους ή με τις αντιδράσεις τους.

Διαβάζοντας τα μηνύματα των παιδιών σας σημαίνει ότι τα παρατηρώ και τα ακούω και ότι αναλύω τις συμπεριφορές τους. Ανταποκρινόμενοι στα μηνύματα του παιδιού, του δείχνετε ότι:

  • μπορεί να εμπιστευτεί τον εαυτό του γιατί γνωρίζει πότε είναι πεινασμένο ή χορτάτο
  • μπορεί και επικοινωνεί και οι ανάγκες του θα ικανοποιηθούν

Τα βρέφη έχουν τις δικά τους μηνύματα. Για παράδειγμα, όταν η Σοφία, 3 μηνών, είναι πεινασμένη, σπρώχνει με το προσωπάκι της το μπλουζάκι της μαμάς ενώ ο Γιωργάκης, 3 μηνών, πιπιλάει το χέρι του και βγάζει διάφορους ήχους.

Μερικές φορές το ίδιο μήνυμα μπορεί να έχει πάνω από μία εξήγηση. Για παράδειγμα ένα παιδί 9 μηνών μπορεί να σπρώχνει το κουτάλι μακριά όταν έχει χορτάσει ενώ ένα άλλο όταν πεινάει.

Τα μικρά παιδιά μας στέλνουν τα δικά τους μηνύματα. Για παράδειγμα ο Κωνσταντίνος, 18 μηνών, όταν πεινάει, παίρνει από το χέρι την μητέρα του και την οδηγεί στην κουζίνα και της δείχνει την μπανάνα. Η Ελένη, 24 μηνών, απλώς λέει: "Σέλω πάνα".

 Τί να αποφύγω;

Να πιέσετε το παιδί σας να φάει. Είναι γεγονός ότι όταν πιέζετε το παιδί να φάει συνήθως το οδηγεί στο να φάει λιγότερο. Επίσης με το να το πιέζετε διδάσκετε στο παιδί σας να εξαρτάται από τους άλλους για να του πουν πόσο να φάει και τί αισθάνεται. Αυτό σίγουρα δεν οδηγεί σε υγιεινές διατροφικές συνήθειες ή σε καλή αυτοεκτίμηση. Όταν έρχεται η ώρα του φαγητού, θα ήταν χρήσιμο να βλέπατε ότι εσείς και το παιδί σας έχετε δύο διαφορετικούς ρόλους. Ο δικός σας ρόλος είναι να προσφέρετε στο παιδί σας υγιεινές επιλογές διατροφής και ευχάριστη ώρα κατά την διάρκεια του γεύματος. Ο ρόλος του παιδιού σας είναι να αποφασίσει ποιες από αυτές τις υγιεινές επιλογές να φάει και την ποσότητα. Όταν προσεγγίζετε την διατροφή με αυτό τον τρόπο, το παιδί σας μαθαίνει να ακούει το σώμα του και να επιλέγει την σωστή υγιεινή διατροφή. Επίσης με αυτή την προσέγγιση αποφεύγεται η διαμάχη επικράτησης μεταξύ του γονέα και του παιδιού γύρω από το θέμα της διατροφής.

Να αποφύγετε την γκρίνια και την διαπραγμάτευση με το παιδί σας. "Ακόμη δύο μπουκιές, δύο μπουκίτσες!‘’ "Εάν φας τα λαχανικά σου, θα σου δώσω γλυκό". Στρατηγικές σαν και αυτές δεν λειτουργούν μακροπρόθεσμα. Τα παιδιά μαθαίνουν να διαπραγματεύονται για να φάνε γρήγορα, μαθαίνουν να διαπραγματεύονται και να ζητούν ανταλλάγματα για να κάνουν διάφορα πράγματα- όπως να βουρτσίσω τα δόντια ή να βάλω τα παπούτσια. Και σύντομα δεν θα κάνουν τίποτα παρά μόνο αν ανταμειφτούν.

Τί σημαίνει τροφή για εσένα;

Η δική σας παιδική εμπειρία με την τροφή μπορεί να επηρεάζει τον τρόπο διατροφής του παιδιού μας. Για παράδειγμα: Ένας πατέρας είχε βάλει αυστηρό κανόνα ότι το 2 ετών παιδί του πρέπει να φάει όλο το φαγητό του. Αυτός μας εξήγησε το λόγο "Όταν ήμουν παιδί, δεν υπήρχε αρκετή τροφή για όλους μας. Φαντάζομαι ότι μισώ να βλέπω να πετάνε τροφή όταν γνωρίζω πολύ καλά το αίσθημα της πείνας."

Το να είσαι ενήμερος για την εικόνα του σώματος σου είναι σημαντικό. Για παράδειγμα: Η Μαρία ήταν υπέρβαρη όταν ήταν παιδί. Τα παιδιά στο σχολείο την κορόιδευαν. Η Μαρία σήμερα ελέγχει το πόσο τρώει ο γιός της. Αυτή μας εξηγεί: “Δεν θέλω ποτέ να τον κοροϊδεύουν. Είναι εύκολα να πάρεις κιλά αλλά δύσκολα να τα χάσεις”. Είναι επίσης σημαντικό η εικόνα ενός αγοριού ή κοριτσιού που έχουμε. Μπορεί να προτιμάμε "μικρόσωμα" κορίτσια ή "μεγαλόσωμα" αγόρια.

Είναι πολύ σημαντικό να αναρωτηθείτε ποιές είναι οι δικές σας εμπειρίες, τα πιστεύω σας και τα αισθήματα σας γύρω από την διατροφή. Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να αποφασίσετε αν θέλετε να συνεχίσετε να κάνετε κάποια πράγματα με τον ίδιο τρόπο ή με διαφορετικό από ότι οι γονείς σας έκαναν.

Συλλογιστείτε πως η κουλτούρα σας επηρεάζει τον τρόπο διατροφής

  • Πώς ήταν τα γεύματα σου στην παιδική σου ηλικία?
  • Πως οι γονείς σου και οι άνθρωποι που σε προσέχανε σε έκαναν να αισθάνεσαι για το σώμα σου?
  • Πώς αισθάνεσαι για τις διατροφικές σου συνήθειες τώρα?
  • Πώς αισθάνεσαι για το σώμα σου σήμερα?
  • Πως αυτά τα αισθήματα επηρεάζουν το πως και με τι διατρέφεις το παιδί σου?

 Η κουλτούρα σου-τα έθιμα, οι παραδόσεις και τα πιστεύω που μεγάλωσες-παίζει σημαντικό ρόλο στο πως προσεγγίζεις την διατροφή. Για παράδειγμα, οι γονείς σε μερικές κοινωνίες θέλουν να παιδιά τους να ανακαλύπτουν την τροφή τους και να τρέφονται μόνα τους. Γονείς σε άλλες κοινωνίες πιστεύουν ότι τα παιδιά πρέπει να εξαρτώνται από τους γονείς τους για να τα ταΐζει σε νεαρά ηλικία και δεν ενθαρρύνουν την προσπάθεια να τρώνε μόνα τους.

Οι τροφές που τρέφεται το παιδί σας δείχνουν τον τρόπο που μοιράζεστε την κουλτούρα σας.

Οικογενειακές παραδόσεις βοηθούν τα παιδιά να αισθάνονται ασφαλή και αγαπητά. Διάφορα γεύματα μας θυμίζουν όμορφες στιγμές με την οικογένεια και τους φίλους μας. Μερικές φορές αυτές οι τροφές δεν είναι οι πιο υγιεινές. Μπορείτε να συνεχίζετε να γιορτάζετε τις οικογενειακές παραδόσεις ενώ υποστηρίζετε την υγιεινή διατροφή-για παράδειγμα με το να ψήνετε την τροφή αντί να την τηγανίζετε. Κάνοντας μικρές αλλαγές στις οικογενειακές συνταγές κρατάτε ζωντανές τις παραδόσεις για τα παιδιά σας ενώ συγχρόνως τους διδάσκετε την υγιεινή διατροφή.

Συλλογιστείτε πως η κουλτούρα σας επηρεάζει τον τρόπο διατροφής

  • Τι κανόνες οι οικογένεια σας έχει σχετικά με την διατροφή και τα γεύματα?
  • Ποιά είναι τα 2 ή 3 πράγματα που θέλετε το παιδί σας να μάθει για την διατροφή?
  • Ποιές τροφές έχουν ιδιαίτερη σημασία για την οικογένεια σας και την κουλτούρα σας?
  • Πώς μπορείτε να αλλάξετε συνταγές ώστε να γίνουν πιο υγιεινές, αν χρειαστεί?

 Υγιεινές διατροφικές στρατηγικές για τα βρέφη και τα μικρά παιδιά

Εδώ μπορείτε να βρείτε κάποιους τρόπους να βοηθήσετε το παιδί σας να τρέφεται υγιεινά

Θυμηθείτε: Τα γεύματα δεν είναι μόνο η τροφή. Τα γεύματα είναι ο χρόνος που συνδέεστε με το παιδί σας και υποστηρίζεται την συνολική ανάπτυξη του. Μιλήστε με το παιδί σας κατά την διάρκεια του γεύματος και μην το αφήνετε μόνο του. Αυτό βοηθά στο να χτιστούν δυνατές οικογενειακές σχέσεις.

Δημιουργήστε ρουτίνες γύρω από την ώρα του γεύματος. Οι ρουτίνες βοηθούν τα παιδιά να αισθάνονται αγαπητά και ασφαλή. Επίσης βοηθούν τα παιδιά να προσμένουν κάθε γεύμα. Μπορείτε να πείτε μία ευχή εάν αυτό είναι μέρος την οικογενειακής παράδοσης. Μπορείτε επίσης να μοιραστείτε κάτι που συνέβηκε σήμερα πριν από το γεύμα.

Διαμορφώστε τις ώρες των γευμάτων και κολατσιού όταν το παιδί σας είναι 9-12 μηνών. Μάθετε στο παιδί σας τις λέξεις που χρειάζεται για να καταλάβει την σχέση μεταξύ πείνας και τροφής. Όταν το παιδί σας δείξει ότι πεινά, μπορείτε να πείτε: "Πεινάς, έτσι δεν είναι; Τότε είναι ώρα για να φάμε!" Αυτό βοηθά το παιδί σας να μάθει να συνδέει το αίσθημα της πείνας με την πράξη του φαγητού σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Προσφέρετε 3 με 4 υγιεινές διατροφικές επιλογές σε κάθε γεύμα. Τα αποτελέσματα διαφόρων ερευνών, δείχνουν ότι τα παιδιά θα προτιμήσουν μια υγιεινή δίαιτα όταν τους προσφέρονται μια σειρά επιλογών υγιεινών τροφών.

Μην πιέζετε το βρέφος ή το παιδί να φάει. Η πίεση συχνά οδηγεί τα παιδιά να αρνούνται την τροφή και να τρώνε λιγότερο.

Προσφέρετε στο παιδί σας ένα υγιεινό κολατσιό μεταξύ των γευμάτων, εάν νομίζετε ότι πεινά. Έτσι εάν το παιδί δεν τρώει αρκετά στο γεύμα δεν χρειάζεται να περιμένει πολύ ώρα για να φάει ξανά.

Περιορίστε τον χυμό στα 110 γρ. την ημέρα. Ο χυμός περιέχει πολύ ζάχαρη και πίνοντας πολύ χυμό μπορεί τα παιδιά να χορταίνουν και να μην πεινούν πολύ στα γεύματα. Σκεφτείτε να προσθέσετε νερό στο χυμό. Προσφέρετε φρούτο αντί για χυμό.

Να είστε ευέλικτοι ως προς το να επιτρέπετε στα μικρά να σηκωθούν από το τραπέζι όταν έχουν τελειώσει. Τα βρέφη και τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να καθίσουν πολύ ώρα. Σχεδιάστε 3 γεύματα την ημέρα για περίπου 10-20 λεπτά το καθένα και 2 με 3 κολατσιό για 5-15 λεπτά το καθένα.

Μη εγκαταλείπετε την προσπάθεια για καινούργια τροφή! Να είστε υπομονετικοί. Μπορεί να χρειαστείτε με την νέα τροφή να την προσφέρετε 10-15 φορές πριν την φάει. Ενθαρρύνετε το παιδί να αγγίξει την νέα τροφή και να την δοκιμάσει. Αφήστε τον να δει ότι την τρώτε. Τα παιδιά μαθαίνουν με το να παρακολουθούν και να μιμούνται.

Κλείστε την τηλεόραση (κομπιούτερ, και άλλα) κατά την διάρκεια του γεύματος. Το γεύμα είναι η ώρα σύνδεσης με το παιδί. Η τηλεόραση μπορεί να εμποδίζει τα παιδιά να τρώνε. Επίσης σπαταλιέται ώρα σημαντική από αυτή που χρειάζεται να συζητήσει μια οικογένεια.

Εάν ανησυχείτε για το βάρος του παιδιού σας ή το επίπεδο ενέργειας του, συμβουλευτείτε τον παιδίατρο σας.

GoPlay! Η υγιεινή διατροφή και η φυσική άσκηση συμπορεύονται. Η φυσική άσκηση πρέπει να γίνει μέρος της καθημερινότητας σας. Ένας περίπατος οικογενειακός, μία βόλτα στο πάρκο ή χορός στο σπίτι με την αγαπημένη σας μουσική είναι κάποια απλά παραδείγματα. Περιορίστε την τηλεόραση και την ώρα που ξοδεύετε στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Τα παιδιά που σπαταλούν την περισσότερη τους ώρα μπροστά στο υπολογιστή είναι πολύ πιο πιθανόν να καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες τροφής και να είναι υπέρβαρα.